W-D > Články > Degustace >

Spolek Klasický sekt a Den klasického sektu

17.12.2015 | Autor: Text: Barbora Vojtová, Foto: archiv spolku Klasický sekt
Degustace, Rozhovory

Krása – vášnivost – elegance, to jsou podle Martina Nováka, organizátora akce Den klasického sektu, slova, která vystihují sekt.

23. listopadu proběhl v prostorách pražského hotelu „Grandior“ druhý ročník Dne klasického sektu. Akce se uskutečnila pod koordinací spolku Klasický sekt. Iniciátorem aktivit, které začínají rozšiřovat povědomí české společnosti o tuzemských klasických sektech, je Martin Novák. Při této příležitosti jsme mu položili několik otázek.

Jak vnímají Češi sekt?
Učí se. Češi mají všeobecně rádi bubliny. Abychom urychlili tento trend a zároveň rozšířili povědomí o sektu, založili jsme spolek Klasický sekt. Sám se ve svém podniku (pozn. redakce: Martin Novák je majitelem podniku „Café Colore“ propojeného se „sekt barem“.) snažím klasický sekt hostům doporučovat a zároveň jim vysvětlovat, jaký je rozdíl mezi ním a například „charmantovými“ bublinami. Vnímám, že narůstá potřeba hostů rozšiřovat si své znalosti. Když ženám například řeknu, že jejich oblíbené extra dry Prosecco obsahuje mnohem víc cukru než klasické sekty v kategorii „brut“, tedy přibližně 30 % toho, co obsahuje Prosecco, vnímá to řada z nich jako dobrý důvod k vyzkoušení sektu.

Jaká je informovanost a zkušenost Čechů s tradičním sektem v porovnání se zahraničím?
Podle toho, s jakými zeměmi to porovnáme. Na západ od ČR je povědomí a zkušenost rozhodně vyšší, na východě naopak výrazně nižší. Češi mají tradiční sekt spojený převážně s narozeninovými oslavami, Silvestrem, závody formulí, slavnostním přípitkem či „welcome drinkem“. Pak jsou ale i tací, kteří se sektem mají řadu zkušeností a umí jej snoubit s jídlem. Vinařů, kteří vyrábí sekty v ČR, přibývá. V loňském roce jsme jich napočítali 50. Během posledních 15–20 let se výroba a kvalita radikálně zvýšily. Tendence je taková, že lidé se postupně učí pít sekt a vinaři jej začínají vyrábět, protože cítí, že je to nový produkt, u kterého se zvyšuje poptávka.

Co vás vedlo k tomu zahájit v ČR „sektovou“ osvětu?
Díky své bývalé profesi jsem hodně cestoval a všude po světě se mi líbily „sekt bary“ a „champagne bary“. Rád dávám za příklad londýnské nádraží Paddington, kde se také dokonce nachází „champagne bar“. Těžko si představit něco podobného u nás na Hlavním nádraží v Praze. Když jsem tedy otevřel kavárnu a poté za mnou přišli majitelé domu s nabídkou pronájmu vedlejšího prostoru, tak jsem si řekl, že to zkusím a otevřu „sekt bar“. Chvíli po otevření jej navštívil Martin Prokeš z PROQINU. Posadil se na bar a postupně zkoušel různá champagne a sekty z naší nabídky. Začali jsme o nich spolu diskutovat, pravidelně se nad nimi setkávat a nakonec jsme se rozhodli založit spolek. To bylo vloni na podzim. Přizvali jsme ještě Vladimíra Hříbala ze společnosti Sekt Jan Petrák a sommeliera Pavla Nešpůrka. A tak byl založen spolek Klasický sekt.

Jak vznikla akce Den klasického sektu?
Účelem spolku je kromě propagace klasických sektů také organizace „eventů“. První naší aktivitou byl Den klasického sektu v Praze, který proběhl před rokem na podzim v našem baru a kterého se zúčastnilo 17 vinařství z České republiky. Akci navštívilo okolo 100 lidí. V květnu jsme uskutečnili v Brně malý „meziročník“ a 23. listopadu úspěšně proběhl druhý ročník Dne klasického sektu v Praze.

Jaké byly novinky letošního ročníku?
Jednak nový a větší prostor, kde se událost konala. Očekávali jsme a také skutečně přišlo podstatně více návštěvníků ve srovnání s předchozím ročníkem. Součástí akce byly poprvé také semináře, např. senzorické hodnocení sektu v podání doc. Josefa Balíka nebo přednáška pana Vladimíra Hříbala na téma „výroba sektu“. Viceprezident Asociace sommelierů ČR Libor Nazarčuk seznámil návštěvníky se správným servírováním sektu. Další ze seminářů byl zaměřen na vnímání etiket na láhvích, což bylo podloženo výzkumem Mendelovy univerzity o spotřebitelském chování. Nechyběla ani neodmyslitelná sabráž.

Pro koho je Den klasického sektu určen?
Pro širokou veřejnost i pro profesionály. K akci jsme vydali přehledný katalog, díky kterému se návštěvníci mohli jednoduše orientovat, přečíst si informace o jednotlivých vinařstvích a sektech a dělat si poznámky ať už pro osobní potřebu, či kvůli obchodním aktivitám.

Můžete zmínit nějaké zajímavosti z akce?
Jsem příznivce spíše tradičních postupů a metod. Přesto mohu zmínit, že jsme představili např. biodynamické či autentické sekty nebo sekty s dlouholetým zráním.

Kdo se může na akci prezentovat?
Oslovujeme všechny výrobce klasického sektu na českém trhu, takže každý z nich. Ale někteří nemají zájem, protože zkrátka mají malé množství láhví, takže by neměli návštěvníkům co nabídnout.

Jaké má spolek Klasický sekt plány do budoucna?
Jedním z našich cílů je vybudovat certifikaci pro sekty v ČR, něco jako je VOC. Také chceme pokračovat v pořádání akce Den klasického sektu a vytvořit z ní tradici. Dále máme v plánu připravit velkou mezinárodní soutěž sektů. Toto jaro to bohužel nestihneme, ale příští určitě ano. Podmínkou pro tyto plány však zůstává, aby spolek Klasický sekt samostatně fungoval, a to včetně PR aktivit a poradní a edukační činnosti.

Co byste si za spolek přál?
Aby byla společnost zvídavější, aby chtěla sekty ochutnat a poznat. Zároveň aby bylo více odvážných podniků, které budou sekty rozlévat. Předpokladem pro takovou situaci je, že se kolem sektů bude stále něco dít, o což se chceme postarat.

Zveřejněno ve WINE & Degustation 12/2015-1/2016.

 

 


Partneři

Aktuální číslo

Předplatné


PřihlášeníRegistrace

Přihlášení uživatele

Pro přihlášení na web zadejte svoje uživatelské jméno a heslo. Přihlášení platí i pro weby časopisů Yacht a WINE & Degustation.

Zapomněli jste heslo?

© YACHT s.r.o. | Všechna práva vyhrazena