Jiří Kaprálek & Bořek Svoboda |Osobnosti v obchodu s vínem

09.10.2017 |
Rozhovory

Když se člověk podívá na výsledky těch nejprestižnějších vinařských soutěží u nás, velmi často se zde opakuje stále stejné jméno. Zámecké vinařství Bzenec je držitelem titulu Vinařství roku, Vinař roku a mnohonásobným finalistou těchto soutěží. Stejně tak i samotná vína tohoto vinařství umisťují na předních tuzemských klání, včetně úžasného triumfu po sobě jdoucího hattricku šampióna Národní soutěže vín - Salon vín České republiky. Zámecké vinařství Bzenec tak patří mezi absolutně neúspěšnější vinařství u nás. A to nemluvíme o úspěších jeho dceřiných firem, jako je třeba společnosti Mikrosvín Mikulov. Přestože je pro samotné víno nejdůležitější stav a kvalita hroznů, pro vybudování takto úspěšného vinařství je potřeba především těch správných lidí. V pozici ředitele Zámeckého vinařství jsme zpovídali ing. Bořka Svobodu a společně s ním osobu nejdůležitější, majitele společnosti MVDr. Jiřího Kaprálka.

 

Nejdříve se určitě musím zeptat na začátky společnosti, které samy o sobě představují jeden z nejzajímavějších příběhů tuzemských vinařských společností.

Jiří: Naše firma letos slaví 25 let od založení, vznikla v roce 1992 v Opavě. Prvopočátky jsou spojeny s privatizací státního podniku Moravské vinařské závody Mikulov a závodu Ostrava. První vína se vyráběla ve sklepních provozech v Hukvaldech, Radvanicích a Ostravě. Rádi používáme interní slogan „od Ostravského kahanu k Šampionům“. V této větě v podstatě shrnujeme, jakou jsme si prošli anabázi od výroby na severní Moravě až po vybudování nového, moderního provozu v Bzenci a vypěstování vlastní surovinové základny – vinic na jižní Moravě. Samozřejmě je to vše ale o lidech a dlouhodobé strategii. My jsme měli štěstí na skvělé a loajální lidi, na kterých se dal budovat základ úspěšné společnosti. Postupně se nám naskytly i různé investiční příležitosti, kterých jsme myslím rozumně a s rozvahou využili. S trpělivostí a houževnatostí jsme si šli především za svým hlavním cílem – přestěhovat vinařství na jižní Moravu, do vinařsky známého regionu. Nutno podotknout, že to vše jsme se ale snažili dokázat za udržitelných investic. Je úžasné si uvědomit, jakou cestu naše vinařství za tu dobu ušlo, podobně jako tuzemský trh s vínem. Naše produkce koncem 90. let byla až 10 miliónů láhví vína, převážně dovezeného z Itálie, Slovenska, Maďarska atd. V tehdejší době totiž nebyl český trh ještě zvyklý na přívlastková a jakostní tuzemská vína a tomu odpovídala naše nabídka. Po změnách názvů společnosti od Vireny přes Moravské vinařské závody Hukvaldy až po přestěhování do Bzence je naše dnešní Zámecké vinařství Bzenec součástí vinařské skupiny WINE INVEST, do které patří i vinařství Mikrosvín Mikulov a Vinařství U Dvou lip.

Bořek: Jirka už zmínil, že v našich začátcích bylo sídlo společnosti na severní Moravě. Naše portfolio výrobků nejen odpovídalo době, ale samozřejmě i historii místa, vyráběli jsme a prodávali zejména Ostravský kahan a ovocné víno. Odběrateli v té době byla jak bývalá síť Pramenů, tak i Jednot a samozřejmě i mnoho dalších nově vzniklých soukromých velkoobchodů. Poptávka byla velmi silná a prodejnost výrobků opravdu velká, takže nebyl problém naši tehdejší produkci prodat. Navíc k tomu se trh začal postupně měnit a tíhnout k jiným typům vín, zejména odrůdovým. Dá se říci, že v období asi 4 let jsme totálně změnili sortiment a přešli na odrůdová vína s nárůstem produkce z cca 3 000 000 láhví až na 10 000 000. Již v té době jsme ale začali přemýšlet, jak dál, jakým směrem půjdeme, jakou zvolíme dlouhodobou strategii, jestli podlehneme trendu kvantity a čisté ziskovosti, nebo půjdeme vstříc kvalitě i za cenu snížení objemu výroby. Naše rozhodnutí jít druhým směrem, s významným zastoupením tuzemské suroviny, bylo správné. Samozřejmě si to vyžádalo snižování prodeje v návaznosti na dostupnost zmíněné tuzemské suroviny. Rozhodnutí to nebylo jednoduché a realizovat tuto cestu bylo daleko složitější, než jsme předpokládali. Souviselo to zejména se stabilností dodávek hroznů. Z tohoto důvodu padlo další důležité rozhodnutí, a to výsadba a koupě vlastních vinic, která by významně snížila naši závislost na trhu s hrozny.

S přesunem společnosti na jižní Moravu souvisí určitě obrovské množství investic. Jaké bylo rozhodování a vybírání té správné lokality?

Jiří: Naše strategie firmy vždy ve výběru vhodných míst upřednostňovala najít a využít 2–3 lokality dobře známé historicky a samozřejmě v očích veřejnosti a odborníků spojované s vínem. Bzenec se nám jevil pro vybudování moderního vinařství velmi zajímavý a současnost nám to dnes potvrzuje. Je ideální s ohledem na historii výroby vín, sektů, ale i lidí historicky spojených s vínem a prací ve vinohradu. Tradice se tak nadále udržuje. Největší investice přisuzujeme stěhování a modernizaci technologií v řádech desítek milionů korun. Nelze nevzpomenout i rekonstrukci podzemních prostor pod zámkem a vinice.

Bořek: Dlouho jsme přemýšleli, zda postavíme novou fabriku na zpracování hroznů, výrobu a lahvování vín na jižní Moravě, nebo půjdeme formou akvizice do koupě nějakého vinařského objektu nebo vinařské firmy. Jelikož život přináší spoustu náhod, tak jsme využili příležitosti koupit bývalý vinařský provoz v Bzenci. Při rozhodování zda koupit, či ne jsme vsadili na slavnou historii Bzeneckého regionu a rozhodli se pokusit se ho znovu dostat do povědomí spotřebitelů jako region s produkcí vysoce kvalitních vín. Provoz jsme ale museli opravdu kompletně zrekonstruovat, tak aby vyhovoval výrobě zejména přívlastkových vín.

Velká firma, velká produkce, velké množství zákazníků. Každý je ale jiný, nejde se vždy zalíbit všem. Navíc i zkušenosti a úroveň zákazníků stále rostou. Jak to vnímáte z pohledu výrobce, jakým způsobem se mění či nastavují vaše produkty, produktové řady?

Bořek: Samozřejmě rozdílnost požadavků jednotlivých odběratelů je v dnešní době velká. Každý má vlastní, specifické nároky, dá se však stoprocentně říci, že velká distribuce má své dané priority a jednou z nich je a vždy bude cena. S tou musí zákonitě souviset kvalita, ale ne každý nákupčí posuzuje poměr mezi cenou a kvalitou stejně. Zde to mnohdy není jednoduché, pořád je zde totiž množství zákazníků, kteří vnímají pouze onu cenu. Samozřejmostí je i vliv a síla značky, která také prodává a je důležitým prvkem při rozhodování spotřebitelů zda koupit či nekoupit daný výrobek. Určitě však v posledních letech došlo k významnému posunu v myšlení lidí, kteří nakupují víno, směrem k vnímání jeho kvality k výši jeho ceny. U menších odběratelů hraje roli kvalita obsahu, ta stojí na prvním místě. Například odběratelé vín z naší společnosti Mikrosvín jsou zaměřeni jen a pouze na kvalitu produktu. Cena je samozřejmě také zajímá, ale priority při rozhodování jsou zde jiné. Z pohledu vývoje zájmu spotřebitelů cílí jejich pozornost na přívlastková vína, hlavně bílá. Souvisí to také s nárůstem kvalitních a vzdělaných konzumentů, kteří zjistili, že bílá vína z naší země jsou na špičkové úrovni a nejsou o nic horší než vína světová, ba jsou často i mnohem lepší.

Zmínil jsi, Bořku, vliv a sílu značky, která v rozhodování zákazníků hraje významnou roli. Nakolik myslíš, že je budování tohoto povědomí důležité především v dnešní, výrazně turbulentní době, kdy se mnohdy nálada spotřebitelů mění ze dne na den podle aktuálních trendů?

Bořek: Nikdy to není určitě jen o jedné věci, brandu či produktu. Je to mix kvality, značky (nejen atraktivita balení) a povědomí o její hodnotě. Záleží, zda se na to díváme z hlediska spotřebitele, nebo nákupčího, který je distributorem produktu koncovému zákazníkovi. Z našeho pohledu je při přímém prodeji rozhodující obsah, ten je zpravidla pro nakupujícího, který výrobek sám ochutná, nejdůležitější. Naopak pro nákupčího vína je podstatná právě síla značky, ta přece také prodává. Z hlediska našich společností je tedy rozdíl mezi distribucí Zámeckého vinařství Bzenec a Mikrosvínu. Samozřejmě osobnost obchoďáka má také velký význam, ten celou práci doplňuje a otevírá produktu cestu ke konzumentům či obchodníkovi. Je tedy zásadním článkem při prodeji, a čím dražší a specifičtější vína jsou, tím důležitější je samotná osobnost tohoto člověka. On vytváří vztahy s odběrateli, jemu věří možná ještě více než samotné značce či společnosti.

Asi největší a pro konzumenty a milovníky vinařství Mikrosvín velmi zajímavou investicí, kterou teď realizujete, je nový projekt reprezentativních prostor vinařství v původním prostoru sklepů v Dolních Dunajovicích. Kromě toho plánujete ještě pokračovat v investicích také v Bzenci?

Jiří: S postupem času, s rozvojem kultury pití vína a i vývojem ve společnosti jsme se před několika lety rozhodli vybudovat reprezentativní prostory Mikrosvínu a zrekonstruovat sklepy v Dolních Dunajovicích. S realizací již pomalu začínáme. Místo, kde se sklepy Mikrosvínu nachází, je výjimečné a vyzařuje pozitivní energii. V záměru tohoto projektu chce Mikrosvín nabídnout našim příznivcům a milovníkům našeho vína tuto jedinečnou lokalitu k nevšedním a emočním zážitkům, při spojení přírody, panoramatu Pálavy a Dunajovických kopců se skvělými víny. Původní výrobní prostory zrenovujeme a přidáme samozřejmě ještě něco navíc. Jsme přesvědčeni, že nová část stavby toto místo ještě pozvedne, obohatí a přidá na zážitku s Mikrosem. Již současné degustace, které probíhají ve sklepě v Dolních Dunajovicích s následným posezením na terase poblíž, jsou nezapomenutelné, zvláště když vyjde příjemné letní počasí doplněné příhodnou hudbou. Toto místo má úžasný genius loci, jsme rádi, že se sem postupně vrací i život a milovníci mikrosáckých vín. V rámci našich představ o zatraktivnění prostor pro zájemce o moravská vína a kulturu s tím související neustále vyvstává i problematika současného stavu Bzeneckého zámku. Ten je v současnosti v majetku města. Samozřejmě bychom uvítali jeho rekonstrukci. V podstatě vše závisí na strategii zastupitelstva města, zda udělá zásadní rozhodnutí a samo provede jeho rekonstrukci pro své záměry a využití, nebo vytvoří přijatelné ekonomické a majetkoprávní podmínky pro seriózního investora, který bude umět zámek využít. V obou případech by to bylo pro město a všechny vinaře v Bzenci přínosem do budoucnosti.

Bořek: Realizace nového vinařského domu v Dolních Dunajovicích je velmi zajímavý projekt, a to z několika hledisek. Máme v plánu zkombinovat nové, moderní technologie výroby a určité architektonické zpracování, které ráz krajiny pozvedne. Vše spojit a sladit se současnou architekturou sklepní uličky je pro nás velkou výzvou. Se zastupitelstvem Bzence mimo jiné řešíme také kopec, který se tyčí nad městem. Kapli, která tu dříve stávala a byla zbořena za 2. světové války, nyní město obnovuje. Pod ní byla v minulosti vysazena první viniční trať na Bzenecku. Mnoho lidí ani netuší, že právě toto místo má v sobě tak velký historický charakter. Ani my jsme to zpočátku nevěděli, dokud jsme nezabrousili do různých kronik a spisů. Dlouhou dobu však trať nebyla žádným způsobem udržována, a tak nás na počátku stálo hodně sil ji vrátit do přijatelného stavu. Chtěli bychom tu lidem poskytnout jedinečný vinařský zážitek v podobě tzv. zážitkového vinohradu. Budou moci poznat vinice klasických, ale i historických odrůd, projít se bludišti, setkat se s různými vinařskými artefakty, které k výrobě vína patří, na své si přijdou i děti. Samozřejmě místo pomocí vyhlídkové terasy nad vinicemi adaptujeme i pro degustace, oslavy či svatby.

Poslední otázka je trochu na tělo. Je jasné, že řízení takto velké společnosti s sebou nese spoustu úkolů, práce a vypětí. Ne vždy všechno klape jako na drátkách, vznikají stresové situace, problémy. Vy už spolu pracujete velmi dlouho, nemáte občas problém s tzv. ponorkovou nemocí?

Jiří: Za dobu vzájemné spolupráce, déle než 22 let, si jeden druhého navzájem vážíme a máme společný cíl dělat vína, za která se nemusíme stydět, a také svým dílem pozitivně přispívat k pozvednutí vinařské kultury na Moravě. Za sebe říkám, že díky společnému úsilí se nám povedlo přebudovat naše vinařství na takové, které patří k předním a stabilním výrobcům velmi kvalitních přívlastkových vín z vlastní moravské suroviny. Samozřejmě za tímto úspěchem stojí ing. Svoboda a jeho tým, který za společnost garantuje odbornost. Jako spoluvlastník minimálně zasahuji do vinařské výroby, jelikož jsem sice milovníkem vína, ale neřadím se k odborníkům.

Bořek: Již roky jsou pravomoci a kompetence založeny na vzájemné důvěře, kdy je mi známo, a to nejen formálně, ale i neformálně, co Jirka vyžaduje schvalovat, a samozřejmě jsou definovány krátkodobé i dlouhodobé cíle, na kterých se vždy snažíme najít shodu. Důvěra je základ každé dobré spolupráce, na té to vždy musí stát. Myslím, že jsme si za ty roky sedli velmi dobře a už perfektně víme, co od toho druhého můžeme čekat, na co se vskutku spolehnout.

Připravil: Martin Procházka

Foto: Archiv Zámeckého vinařství Bzenec, Reportér magazín, Radek Miča

Zveřejněno ve WINE & Degustation 10/17.


Partneři

Aktuální číslo

Předplatné


PřihlášeníRegistrace

Přihlášení uživatele

Pro přihlášení na web zadejte svoje uživatelské jméno a heslo. Přihlášení platí i pro weby časopisů Yacht, WINE & Degustation, Exclusive, Caravan.

Zapomněli jste heslo?

© YACHT s.r.o. | Všechna práva vyhrazena
Created by EI