W-D > Články > Rozhovory >

Luboš Kudrna |Majitel společnosti BUDA-MONT

11.09.2018 |
Rozhovory

Luboš Kudrna patří k výrazným a respektovaným osobnostem v tuzemském vinném businessu. Již 27 let stojí v čele společnosti BUDA-MONT. Ta patří mezi nejvýznamnější hráče na poli dovozu a distribuce zahraničních i tuzemských vín. Společnost BUDA-MONT je rodinnou firmou, která vznikla v roce 1990. Z počátku se orientovala pouze na dovoz z Maďarska. Poté navázala obchodní partnerství s italskými výrobci a postupem času přibývaly další evropské země jako Francie, Španělsko, Portugalsko, Rakousko. Dnes se ale nepohybuje pouze v mantinelech Evropy, udržuje dlouhotrvající obchodní vztahy rovněž s argentinskými či chilskými výrobci. Absolutní novinkou je areál Herink, kde naleznete kromě jiného například vinotéku a restauraci a vyžití zde najde celá rodina.

Jak jste se vlastně dostal k vínu?

Byla to složitá a trnitá cesta, ale nakonec zvítězila má láska k alkoholu. Ale vážně - v polovině devadesátých let jsme kromě distribuce minerálních vod začali dovážet z Maďarska ovocné džusy a jeden z výrobců těchto džusů měl v sortimentu i stolní víno v tetrapacku. Na zkoušku jsme tenkrát dovezli dvě palety bílého vína a prodávali je asi půl roku, takže žádná sláva, ale pak jsme začali spolupracovat s výrobci ve Španělsku a ze dvou palet za půl roku se stalo 20 kamionů. A když jsme pak rozšířili distribuci o vína v PET láhvích, bylo o naší hlavní činnosti rozhodnuto.

Jaké byly začátky společnosti BUDA-MONT a podařilo se vaše původní vize naplnit?

Na úplném začátku byl dovoz plynových kotlů z Maďarska, a protože kotle už 20 let neděláme, tak pokud byla nějaká počáteční vize, určitě jsme ji nenaplnili. Nicméně co se týká vína, tak na samém počátku jsme dováželi a prodávali pouze to nejlevnější, což byl "krabicák" a "petka", a žádnou určitou vizi jsem neměl. Ale postupem času, když jsem měl možnost navštívit různá vinařství ve světě a seznámit se s lidmi, pro které se víno stalo životní filozofií, a hlavně když jsem ochutnal "skutečná" vína, tak jsem si uvědomil, že do budoucna bych chtěl nabízet kvalitnější vína, vína ze známých vinařských regionů, vína s dlouholetou tradicí, prostě vína, za která bych se nemusel stydět.

Jste významnou společností, která dlouho fungovala převážně jako dovozní a distribuční společnost vín pro velké řetězce. Jaká jsou specifika obchodu s vínem v těchto supermarketech?


V dnešní době můžete do supermarketů dodávat tři druhy vín - zahraniční vína s vybudovanou značkou na našem trhu, vína vyráběná jako privátní značka pro daný řetězec a tuzemská vína, tedy převážně moravská. Takže pokud nejste tuzemský vinař (Morava) nebo výrobce (EU vína) nebo nemáte v sortimentu nějakou zajímavou zahraniční značku, tak nejste pro řetězce obchodní partner pro dlouhodobou spolupráci. Pokud se z vás dodavatel stane, pak se dá obchodování charakterizovat jedním slovem - flexibilita. Musíte být flexibilní, co se týká zásob, cash-flow, logistiky, IT vybavení, administrativy a podobně. Ale na druhou stranu máte šanci prodávat svoje vína opravdu po celé republice a dokážete prodat velké objemy.

Jak vnímáte z pohledu významného obchodníka s vínem tuzemské vinaře?

V čem jsou jejich přednosti a slabiny? Tuzemští vinaři mají obrovskou výhodu v popularitě tuzemských vín, takže pokud ji využijí, stává se jejich předností, protože tuzemská vína se prodávají, a dá se říct, že poptávka zejména u atraktivních odrůd mnohonásobně převyšuje nabídku. Ale pokud ji zneužijí, stává se jejich slabinou, protože jsou schopni do láhví naplnit i něco, co s vínem nemá vůbec nic společného, a spotřebitele to následně odrazuje od nákupu tuzemských vín všeobecně.

Svůj sortiment jste ale nedávno rozšířili o velmi zajímavá vína určená i pro privátní klientelu a gastronomii. Co tedy v tuto chvíli může společnost BUDA-MONT nabídnout tomuto segmentu klientů?

Tento segment zákazníků se u nás výrazně rozšiřuje a poptávka roste hlavně u moravských vín, kde jsme zahájili výrobu vlastní řady Réva Rakvice GOLD, která je převážně určena pro tento typ klientely. Jedná se převážně o méně tradiční odrůdy, jako je Ryzlink vlašský, Neuburské, Alibernet, Dornfelder v kategorii tichých vín a pravé moravské žádané Frizzante v odrůdách Muškát moravský a vynikající Cabernet Moravia rosé, který nemá v České republice obdobu. Ze zahraničních vín jsou to především naše vyhlášená vína z argentinského vinařství Trapiche, konkrétně řada Malbec Pure. A díky silnému francouzskému partnerovi můžeme nabídnout i zajímavá vína z Bordeaux, mnohdy za skvělé ceny.

Vaší absolutní novinkou je areál Herink. Co vás vedlo k takto smělému projektu za Prahou a co vše tam návštěvník může využít?

Na začátku tohoto projektu byly prostory, které se nám uvolnily po ukončení dlouhodobého pronájmu jedné výrobní firmě, a otázka, jak je využít. A tak se z nich postupně vytvořila vinotéka, pak přibyla prodejna nábytku a ze staré kamenné stodoly i pivnice. A protože mé kroky vedla opět láska, tentokrát k dobrému jídlu, tak se celý projekt ukončil výstavbou kuchyně. Takže dnes si u nás můžete pochutnat na dobrém jídle, k němu si dopřát láhev kvalitního vína, děti si můžete "odložit" na zahradu na velké dětské hřiště nebo si můžete projít prodejnu s netradičním nábytkem a doplňky.

Máte nějaké další plány do budoucna?

Určitě se zaměříme na rozšíření výroby v našem vinařství Réva Rakvice a samozřejmě neopomeneme udržovat nadále dobré a dlouhodobé vztahy s našimi zahraničními partnery, jejichž vína jsou velmi oblíbená na tuzemském trhu.

Text a foto: Michal Šetka

Zveřejněno ve Wine & Degustation 9/2018


Partneři

Aktuální číslo

Předplatné


PřihlášeníRegistrace

Zapomněli jste heslo?

Prosím, zadejte Vaše uživatelské jméno nebo e-mailovou adresu. Budou vám okamžitě zaslány pokyny pro resetování hesla.

Návrat na přihlašovací formulář

© YACHT s.r.o. | Všechna práva vyhrazena
Created by EI